Standbeeld Paus Adrianus VI onthuld

Adrianus onthuld

Op donderdag 17 december 2015 is onder grote belangstelling op Pausdam het beeld van paus Adrianus VI onthuld. Het beeld werd door Willibrord van Beek, voorzitter van het Prins Bernhard Cultuurfonds, aangeboden aan burgemeester Jan van Zanen als vertegenwoordiger van de inwoners van de stad. Het Cultuurfonds schenkt het beeld ter gelegenheid van zijn 75-jarig bestaan. De burgemeester en de ontwerper, beeldend kunstenaar Anno Dijkstra, onthulden het beeld. 

Beeld Paus Adrianus bijna af

Bronzen hand

Eind juni van dit jaar koos een jury van het Prins Bernhard Cultuurfonds Anno Dijkstra uit als maker van het beeld van Paus Adrianus VI. Op donderdag 17 december is iedereen tussen 15.00 en 15.20 uur op Pausdam welkom bij de publieke onthulling van het beeld door burgemeester Jan van Zanen. Maurice van Lieshout volgde voor Oud-Utrecht the making of Adrian.

Anno Dijkstra maakt beeld van Paus Adrianus VI

Utrecht, 22 juni 2015. Een jury van de afdeling Utrecht van het Prins Bernhard Cultuur heeft unaniem het ontwerp van Anno Dijkstra uitgekozen voor de realisatie van een beeld van paus Adrianus VI. Het beeld, dat een plaats krijgt op Pausdam in Utrecht, is een geschenk van het 75-jarige fonds aan de inwoners van de stad.

Bijzondere ontwerpen voor Adrianusbeeld

De drie kunstenaars die een jury namens het Prins Bernhard Cultuurfonds afdeling Utrecht selecteerde om een ontwerp te maken voor een beeld van Paus Adrianus VI hebben gekozen voor opvallende voorstellen. Op Pausdam voor Paushuize zal vanaf november een beeld komen te staan dat niet alleen een blikvanger is, maar uit kan groeien tot een nieuw icoon van de Domstad. Hieronder lichten Nicolas Dings, Anno Dijkstra en Folkert de Jong zelf hun ontwerpen toe in tekst en beeld.

Mini-seminar Adrianus VI online

Een aandachtig publiek. Foto Joeri Vermeulen

Op 7 februari hielden op een drukbezocht mini-seminar in Paushuize Michiel Verweij, Ton van Schaik en Froukje van der Meulen lezingen over de Utrechtse paus Adrianus VI (1459-1523).

Drie kunstenaars maken ontwerp Paus Adrianusbeeld

Anno Dijkstra, Nicolas Dings, Folkert de Jong en de Paus

Folkert de Jong, Nicolas Dings en Anno Dijkstra (van links naar rechts op de foto) hebben van het Prins Bernhard Cultuurfonds de opdracht gekregen een schetsontwerp te maken voor een beeld van de Utrechtse paus Adrianus VI (1459 - 1523).

De kunstenaars die een ontwerp maken voor het Adrianusbeeld

Nicolas Dings, Anno Dijkstra en Folkert de Jong zijn de drie kunstenaars die een jury namens het Prins Bernhard Cultuurfonds selecteerde om een ontwerp uit te werken voor een beeld van Paus Adrianus VI. Wat voor werk maken zij, hoe gaan ze te werk en wat willen ze met hun beelden bereiken? Maurice van Lieshout sprak met hen en zocht hen op in hun ateliers. 

Nicolas Dings

'Ik streef naar poëzie in de derde dimensie'

'Ik probeer driedimensionaal commentaar te geven op wat er leeft in de samenleving'. Beeldend kunstenaar Nicolas Dings (Tegelen, 1953) laat zich, zeker in zijn vrije werk, vaak leiden door de actualiteit. Bijzonder is echter dat hij gebruik maakt van een beeldtaal die voortdurend verwijst naar andere tijden en andere culturen zoals de Griekse mythologie, de Italiaanse renaissance, de Nederlandse Gouden Eeuw of de hedendaagse tatoeagecultuur. Die beelden zitten niet alleen in zijn hoofd, Dings kan ook letterlijk putten uit de grote verzameling objecten die hij in zijn atelier bij elkaar heeft gebracht. 

Anno Dijkstra

'Samenleven is een precaire aangelegenheid'

Er zijn van die standbeelden die er altijd gestaan lijken te hebben. Die bronzen en stenen helden, meestal lopen we aan hen voorbij, soms hebben we zelfs geen idee wie ze voorstellen. Het verhaal dat ze vertellen, kennen we niet meer. Het verhaal van de mediabeelden van oorlogen, aanslagen en rampen kennen we meestal wél. Door hun aantal en de voortdurende herhaling creëren ze echter een emotioneel vacuüm: we sluiten ze buiten om niet gek te worden.

 

Folkert de Jong

'Ik zoek naar een universele taal'

Als Folkert de Jong (Egmond aan Zee, 1972; afgestudeerd aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten Amsterdam) zijn atelier laat zien, wordt er gebeld. Een koerier overhandigt drie pakketten. De inhoud: drie skeletten, Made in China. 'Die ga ik mogelijk verbronzen. Met bestaande objecten levert dat fantastische resultaten op, vooral als de hechting onregelmatig is.' Hij toont het model van een 17e-eeuws galjoen waar het brons op sommige plekken ontbreekt en op andere als een rafelige rand aan de giek en de ra's hangt.