Spoorwerkplaatsen Tweede Daalsedijk

Spoorwerkplaatsen Tweede Daalsedijk

In 2014 heeft eigenaar NS Stations na jarenlange onduidelijkheid bekend gemaakt de oude werkplaatsen op de Tweede Daalsedijk en Concordiastraat te behouden en te herbestemmen. Oud-Utrecht gaat het behoud van de gebouwen kritisch volgen.

Bijlage(n)

Toen in 2013 industriële gebouwen in Utrecht gemeentelijk monument werden, waren twee gebouwen van NS afgevallen door haar bezwaren. Wel hadden NS en de gemeente de intentie uitgesproken om tot herbestemming te komen, dat lijkt nu te gebeuren. Het gehele spoorgebied ondergaat de komende jaren een transformatie en de gebouwen vormen daarin een functie voor nieuwe bedrijvigheid.

De werkplaatsen zijn rond 1900 gerealiseerd en zijn door vertrek van vroegere NS bedrijven leeg komen te staan. Al ruim geleden werd dit verwacht en waren er plannen voor niet alleen deze gebouwen. Zowel het terrein aan de Tweede Daalsedijk als het gebied in de Cartesiusdriehoek zouden gezamenlijk herontwikkeld worden. Verschillende plannen zijn gemaakt. Maar die plannen zijn na het vervallen van de spoorlaan niet doorgegaan. De spoorlaan was de beoogde invalsweg van Lage Weide naar het centrum en tevens nieuwe ontsluitingsweg van de Cartesiusdriehoek.

Het terrein aan de Tweede Daalsedijk kwam leeg te staan en bleef ontoegankelijk voor de buurt. Wel werd in 2013 in opdracht van NS een grote werkplaats uit 1895 gesloopt. De behouden gebleven werkplaatsen zijn Tweede Daalsedijk nummer 4, 6 en 14 en Concordiastraat nummer 67, 67a en 80.

tekst en hoofdfoto: Bert Poortman