Schildering De Strakke Hand Op Warmtebuffer Eneco

Nieuws

Schildering Johannes Pieter van Wisselingh

Onlangs verscheen er een megagroot meesterstuk van De Strakke Hand, Eneco, de buurtbewoners én de 19e eeuwse schilder Van Wisselingh. Het is een 360 graden schildering van ruim 850 m2, zestig meter breed en zeventien meter hoog.

Het uitgangspunt vanuit de bewoners was dat de warmtebuffer van Eneco zou moeten opgaan in de omgeving. Het ontwerp van de nieuwe schildering van schilderscollectief De Strakke Hand is gebaseerd op een oud aquarel van tekenaar J.P. van Wisselingh dat door een van de bewoners is aangedragen. Zo zag de 19e eeuwse natuur van Rijnsweerd eruit. Het is een beeld van een stenen boogbrug over de Biltse Grift. De warmtebuffer wordt later dit jaar in gebruik genomen.

Stenen boogbrug over de Biltse Grift JP van Wisselingh

Stenen boogbrug over de Biltse Grift, JP van Wisselingh

De ontwerpers van De Strakke Hand hebben het origineel bewerkt tot een semi realistisch geheel overeenkomend met de omgeving. In dezelfde stijl als het aquarel is de overige 60% van de buffer uitgewerkt en rondom geschilderd. De schildering is zestig meter breed en zeventien meter hoog. De buffer is te vinden in Rijnsweerd te Utrecht, naast Park Bloeyendael op de hoek van de Offerhausweg & de Merkesstraat.

Schildering De Strakke Hand op warmtebuffer Eneco

Schildering De Strakke Hand op warmtebuffer Eneco

Achterkant warmtebuffer

Dit is het grootste project van De Strakke Hand van 2024. In een warmtebuffer wordt tijdelijk warmte opgeslagen, zodat het op piekmomenten gebruikt kan worden. Eneco heeft vijf van deze warmtebuffers in Utrecht en Nieuwegein.

Maar wie is die schilder Van Wisselingh?

Johannes Pieter van Wisselingh (Amersfoort 1812-1899 Utrecht) was de broer van kunsthandelaar Hendrik Jan van Wisselingh en een oom van diens beroemde zoon, kunsthandelaar Elbert Jan van Wisselingh, gespecialiseerd in de Haagse school. Zij kwamen uit een welgesteld Amersfoorts gezin, waar hun vader, ook Elbert Jan geheten, notaris was. Jan Pieter moet daarom de (financiële) vrijheid hebben gehad om zijn geluk als kunstschilder te beproeven.

Op 24-jarige leeftijd trad hij in het huwelijk met Jacoba Terwogt. Daarna vertrok het paar naar Rhenen, waar Van Wisselingh zich stortte op de landschapsschilderskunst. Daarna verhuisden ze naar Voorburg en Den Haag, waar Johannes Pieter in 1840 in de leer mocht bij de beroemde Andreas Schelfhout. Evenals zijn grote leermeester specialiseerde de jonge Van Wisselingh zich in het maken van panoramische zomerlandschappen. Daarna ging hij met vrouw en kinderen naar Renkum.

In 1848 vestigde Van Wisselingh zich in Utrecht. Hij was ook actief in andere plaatsen en actief lid van het Amsterdamse Arti et Amicitiae en het Utrechtse Genootschap Kunstliefde. Naast schilderen was Van Wisselingh ook actief als tekenaar, graficus (etsen) en fotograaf. Tussen 1862 en 1866 had hij aan de Oudegracht Tolsteegzijde 133 zijn eigen fotoatelier. Het Utrechts Archief heeft een flink aantal sfeervolle tekeningen van de omgeving van Utrecht en Amersfoort. Het Centraal Museum heeft een aantal etsen in bezit.

Ets JP van Wisselingh

Ets JP van Wisselingh, Centraal Museum

Schilderij JP van Wisselingh

Schilderij, JP van Wisselingh

Stadsdambrug JP van Wisselingh

Stadsdambrug over de Leidse Rijn bij De Meern, JP van Wisselingh, Het Utrechts Archief

Suikerhuis op Lucas Bolwerk JP van Wisselingh

Het Suikerhuis op Lucasbolwerk, JP van Wisselingh, Het Utrechts Archief

Kasteel de Haar JP van Wisselingh

Ruïne kasteel de Haar bij Haarzuilens, JP van Wisselingh, Het Utrechts Archief

Park Bloeyendael

Rijnsweerd, water naast Park Bloeyendael